نمای کرتین وال Curtain wall چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

نمای کرتین وال Curtain wall چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

نمای ساختمان اصلی ترین بخش یک ساختمان به حساب می‌آید. زمانی که به یک ساختمان نگاه می‌کنیم، ظاهر و نمای آن توجه مارا به خود جلب می‌کند. نمای بیرونی ساختمان نقش اصلی در زیبایی و جذابیت هر ساختمانی را ایفا می‌کند، و به منزله یک لایه جهت محافظت از ساختمان در برابر عوامل مختلف نقش بسیار مهمی دارد.جهت طراحی نما، معماران و طراحان باتوجه به بودجه سازنده، موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی، سلیقه افراد اقدام به انتخاب نوع مصالح می‌کنند. از جمله نماهای پرطرفدار برای ساختمان‌ها، می‌توان به نمای سنگی، نمای آجری و نماهای طراحی شده با شیشه اشاره کرد. گروه صنعتی تیام نما، قصد دارد در این مقاله نمای کرتین وال Curtain wall و ویژگی‌های آن را برای شما شرح دهد. برای درک بهتر این مبحثِ مهم در صنعت نماسازی، شما را به خواندن این مطلب دعوت می نماییم.

نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال یک پوشش نمای شیشه ای بیرونی مستقل است که اغلب اوقات برای ساختمان ها امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ظاهری شیشه ای از بالا تا به پایین به آن‌ها بدهد. در نماسازی ساختمان از مصالح مختلفی از جمله فلز، سنگ، آجر، کامپوزیت، بتن، چوب، شیشه و آلومینیوم استفاده می‌شود، که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. فراتر از مباحث زیبایی شناسی، نمای شیشه‌ای کرتین وال به منظور محافظت از ساختمان در برابر نفوذ هوا و آب کاربرد دارد. نمای کرتین وال یکی از سیستم‌های نمای مدرن ساختمانی است، که ساختاری خود ایستا دارد. در نمای کرتین وال لامل ها به دو بخش افقی و عمودی تقسیم می‌شوند.

نمای کرتین وال Curtain wall چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

معایب و مزایای آن

نمای کرتین وال یکی از رایج‌ترین نماهای مورد استفاده در ساختمان‌هاست. برخلاف نماهای سنتی، نمای کرتین وال از شیشه و فلزات سبک ساخته شده است. این نما به دلیل زیبایی، عملکرد و کاربرد آن در ساختمان‌های بلند، محبوبیت زیادی دارد.

به عنوان مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب برای دور کردن آب‌وهوا: یکی از مزایای نمای کرتین وال جلوگیری از نفوذ آب‌وهوا به درون ساختمان است.
  • صرفه جویی در هزینه‌های انرژی: نمای کرتین وال باعث صرفه جویی در هزینه‌های انرژی مصرفی ساختمان می‌شود.
  • زیبایی: نمای کرتین وال به دلیل شفاف بودن شیشه و فلزات سبک، زیبایی خاص خود را دارد.

اما همچنین دارای معایب زیر است:

  • هزینه بالاتر: یکی از معایب سیستم کرتین وال، صرف هزینه بالای آن است.
  • نگهداری: نگهداری از نمای کرتین وال نسبت به نماهای سنتی پیچیدگی بالاتر و هزینه بالاتر دارد.

لامل چیست و چه ارتباطی با نمای کرتین وال دارد؟

لامل هایی که در نمای شیشه‌ای کرتین وال استفاده می‌شود، به دو نوع عمودی و افقی تقسیم می‌شوند. افقی با نام ترنسم و همچنین لامل های عمودی با نام ملیون در نماهای شیشه‌ای ساختمان‌های کرتین وال مورد استفاده قرار می‌گیرند. لامل ها به دو صورت آلومینیومی و آلیاژی ساخته می‌شوند که آلومینیوم به دلیل سبک بودن وزن، توانایی جیگ و فیکسچر fixture بودن زیاد، عایق بندی رطوبتی و هوادهی بالاتر، مناسب ترین لامل ها جهت استفاده در نمای کرتین وال فضای بیرونی ساختمان‌ها هستند.

نمای کرتین وال Curtain wall چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

نمای کرتین وال چه تفاوتی با سایر نماها دارد؟

نمای کرتین وال یکی از سیستم‌های نمای مدرن ساختمانی است که ساختاری کاملا جدا و مستحکم دارد. در واقع این نما به سبکی تولید و نصب می‌شود، که سنگینی و فشار را به خود اختصاص می‌دهد. یکی از مزایای این نما، آن است که سازه‌ای مجزا و کاملا خود ایستا می‌باشد. هنگام وقوع زلزله یا طوفان و موارد مشابه، تمام فشار موجود به نمای ساختمان وارد می‌شود و بدین ترتیب بر سازه آن فشاری از سمت نما تحمیل نمی‌گردد. علاوه بر این، برای پیاده‌سازی نمای کرتین وال، علاوه بر شیشه‌های دوجداره، از لامل در طرح نمای خود استفاده می‌شود.

متریال مورد استفاده در اجرای نمای کرتین وال

متریال مصرفی در اجرای نمای کرتین وال شامل شیشه‌های دوجداره و لامل است. نمای کرتین وال با استفاده از شیشه‌های دوجداره و لامل ساخته می‌شود. این نما به دلیل سبکی ساختار و کاهش بارمرده ساختمان، افزایش مقدار نور ورودی به ساختمان، کاهش مصرف انرژی و سرعت بالای اجرای آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای دانستن و آگاهی از مباحث جالب، آموزشی و دیگر مطالب خواندنی گروه صنعتی تیام نما، اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

منو