راجع به سقف شیشه ای چه می دانید؟

سقف شیشه ای

 از قرن های پیش، شیشه از عناصر مهم در معماری سنتی ایرانی بوده و خواهد بود. استفاده از شیشه برای پنجره و رنگ آن ها از اهمیت زیادی برخوردار بود . امروزه با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی انسان قادر است به جای گذاشتن پنجره روی دیوار ها آن را روی سقف قرار دهد. اقدامی که امروز به آن سقف شیشه ای یا اسکای لایت می گویند.

نصب و اجرای سقف شیشه ای

همان‌طور که از نامش پیداست سقف شیشه‌ای از شیشه ساخته‌شده و نور این ساختمان‌ها توسط نور طبیعی خورشید تامین می‌شود. این سازه بسیار زیبا می باشد و برای استفاده در دکوراسیون داخلی توصیه می شود. علاوه بر زیبایی و جذابیت با محیط زیست هم سازگار است. همچنین استفاده از آن باعث صرفه جویی در انرژی می شود. اسکای لایت یک عایق کامل است و در برابر عبور گرما، سرما، رطوبت، صدا و هوا مقاوم می باشد. این سقف با استفاده از باز کردن بخشی از سقف و تبدیل آن به سقف شیشه ای و یا پلی کربنات به وجود می آید. سقف های شیشه ای در دو نوع متحرک و ثابت تولید می شود. در سقف های متحرک، علاوه بر استفاده از نور طبیعی می توان از هوای بیرون نیز استفاده کرد و هوای محل را از این طریق تغییر داد. از طرف دیگر باید گفت که هزینه ی سقف اسکای لایت متحرک از اسکای لایت ثابت بیشتر است. 

شرکت تیام نمای پارسیان پیشرو در صنعت ساختمان، دارای حرفه ای ترین کادر متخصص فنی اجرای سقف شیشه ای با بیش از 20 سال سابقه در ایران است. برای نصب و عایق کاری این محصول با همکاران ما تماس بگیرید.

سقف شیشه ای

نحوه کارکرد سقف شیشه ای

بعد از زیبایی بزرگ‌ترین ویژگی این سقف نورگیری آن است. در روشنایی روز، نور بخش بسیار زیادی از محیط می تواند توسط پنجره ها و اسکای لایت تامین شود. حتی در روزهای ابری نیز، دریافت نور از طریق اسکای‌لایت بین 3 تا 10 برابر موثرتر از دریافت نور از طریق پنجره‌ها می‌باشد. در برخی از ساختمان‌ها حتی می‌توان به این روش، تا حدود 80 درصد روشنایی مورد نیاز را تامین کرد. با تعبیه‌ شیشه‌‌های مدرن در ساختار اسکای‌ لایت، می‌توان مانع از درخشندگی آزاردهنده خورشید در داخل ساختمان شده و در عین حال نور را به سطح وسیع‌تری از ساختمان تاباند.

نصب این سازه از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است هنگام نصب از یک متخصص کمک بگیرید. سازه اسکای ‌لایت باید خود ایستا بوده و با ضریب اطمینان مناسبی قادر به مقاومت در برابر بارهای باد، برف، زلزله و بارهای حرارتی باشد. به این منظور اغلب لازم است از مقاطع فولادی به عنوان اسکلت سازه‌ای اسکای ‌لایت استفاده شود. با این وجود معمولا مشابه با پنجره‌ها، از پروفیل‌های آلومینیومی برای نگهداری شیشه‌ها استفاده می ‌شود.

هنگام نصب اسکای لایت توجه داشته باشید که عملکرد حرارتی و صوتی این سقف مناسب باشد. اسکای لایت باید به گونه ای نصب شود که در فصول سرد سال مانع از اتلاف انرژی حرارتی داخل ساختمان بوده. و در فصول گرم سال نیز دریافت حرارتی قابل قبولی را داشته باشد. نصب اشتباه این سقف می تواند باعث ورود آلودگی صوتی به محیط شود. سقف شیشه ای باید در برابر عبور امواج صوتی با پیشامدهای مختلف مقاوم باشد. 

بخش های سقف شیشه ای

اسکای‌ لایت‌ ها در انواع و فرم های مختلفی تولید شده‌اند. اما ساختار آن ها یکسان است و از سه بخش اساسی تشکیل شده است

  • بخش پشتیبان

همان طور که از نامشان پیداست این بخش وظیفه پشتیبانی را بر عهده دارد. فریم­ های پشتیبان طولی و عرضی که معمولا از جنس آلومینیوم هستند در سقف قرار می گیرند تا بخش شیشه ای در داخل آن نصب شود.

  • بخش شیشه ای

تمام زیبایی و جذابیت اسکای لایت به این بخش وابسته‌ است. این بخش نقش عبوردهنده نور و زیبایی را به کل ساختار دارد و بسته‌ به نوعی که انتخاب می‌کنید می‌تواند ذخیره‌کننده انرژی باشد. یعنی از اتلاف گرما و انرژی جلوگیری کند، کنترل‌کننده دما باشد، ضد آلودگی صوتی و برای حفظ ایمنی نشکن باشد. بهتر است شیشه‌ای برای سقف اسکای لایت انتخاب کنید که اجازه ورود نور UV را ندهد و تمیز کردن و نگهداری از آن نیز راحت باشد.

  • بخش آب بندی 

این بخش، از این سازه زیبا محافظت می کند و باعث می شود این زیبایی فوایدی هم داشته باشد. از این بخش برای جلوگیری از اتلاف و هدررفت انرژی استفاده می­ شود، ضمن اینکه در مواقع بارش و برف، چیزی از بیرون به داخل نفوذ نکند.

فرم های سقف شیشه ای

مدل اسکای لایت ها با توجه به فضا و شکل ساختمان طراحی و ساخته‌می‌شوند. این سقف‌ها بسته به نیاز ساختمان می‌تواند شکل‌های بسیار متنوعی داشته‌باشند از جمله این فرم ها می‌توان به گنبدی قطعه‌ای و شعاعی، تک شیبه، پلی‌گون قطعه‌ای و شعاعی، خط‌الراسی با انتهای باز یا شیشه‌ای، دو شیبه دارای خط الراس و ساختار پیرامونی اشاره‌کرد. اسکای ‌لایت‌ها می‌توانند به نحوی طراحی و ساخته شوند که دارای عملکرد مکانیکی نیز بوده و در مواقع مورد نیاز باز یا بسته‌شوند.  

شرکت تیام نمای پارسیان پیشرو در صنعت ساختمان، دارای حرفه ای ترین کادر متخصص فنی اجرای سقف شیشه ای با بیش از 20 سال سابقه در ایران است. برای نصب و عایق کاری این محصول با همکاران ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

منو